Tuesday 2 October 2012

Bukit Puteri, Kuala Terengganu

Bukit Puteri Kuala Terengganu
 
Sekitar Bukit Puteri
 
Pemandangan menghadap laut dari Bukit Puteri
 
30 September 2012 (Ahad) - Selepas bersarapan dan Check Out dari hotel penginapan, saya kami sekeluarga singgah sebentar di Bukit Puteri sebelum bertolak balik ke Kuala Lumpur. Eskalator  disediakan sehingga di tingkat atas Bazaar Warisan, manakala selebihnya kami mendaki tangga sehingga ke kaunter tiket. Bayaran masuk hanya RM1.
Bukit Puteri merupakan sebuah setinggi 200M yang terletak di Kuala Terengganu. Lokasinya terletak di belakang Bangunan Bazaar Warisan, berhampiran dengan Pasar Payang dan menghadap muara Sungai Terengganu.
Pintu Kubu

Di atas bukit ini, didirikan sebuah kubu kecil yang dibina sebagai kota pertahanan. Semasa era pemerintahan Sultan Mansur Shah II (1831-1836), Sultan Muhammad I (1836-1839) dan Sultan Omar (1839-1876), ia dijadikan kubu pertahanan perang saudara. Selain itu ia juga berfungsi sebagai kota pertahanan dari serangan musuh luar.
Tiang Bendera

Di atas bukit ini terdapat sebatang tiang bendera yang telah didirikan oleh Sultan Zainal Abidin III pada tahun 1899 setinggi 18 Meter dan dan ditanam sedalam 2 Meter. Walau bagaimanapun tiang yang ada sekarang dibina semula semasa pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah. Tiang bendera ini digunakan untuk menaikkan bendera diraja pada hari-hari kebesaran..
Rumah Api

Selain lain itu terdapat juga rumah api di atas bukit ini yang didirikan sebagai panduan kepada kapal-kapal yang belayar masuk/ keluar ke muara Sungai Terengganu.
Singgahsana

Singgahsana yang dibina oleh Sultan Omar sebagai tempat untuk membincangkan strategi dengan para pembesar.
Lubang simpanan ubat bedil

Gua atau bilik bawah tanah bersebelahan Tiang bendera (di belakang singgahsana) yang digunakan untuk menyimpan ubat bedil.
Meriam beranak
 

Terdapat beberapa meriam yang menghala ke laut dan darat. Antaranya sepasang meriam yang berlainan saiz yang dikenali sebagai Meriam beranak yang menghadap laut. Meriam bersaiz besar dikenali sebagai Meriam ibu manakala saiz kecil dikenali sebagai meriam anak.
Genta Besar
 

Genta atau loceng besar yang terdapat di bukit ini sejak zaman raja-raja dahulu lagi. Genta akan ditukar dengan yang baru sekiranya rosak. Genta yang ada sekarang dibuat semasa pemerintahan Sultan zainal Abidin III pada tahun 1908.
 
Pemandangan sebahagian Bandar Kuala Terengganu dari Bukit Puteri
 

No comments:

Post a Comment